Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelma 2018–2023

​

Kunnat ovat avainasemassa, kun Suomi pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä, sillä kuntien aktiivinen ilmastotyö edistää eri sektoreiden päästövähennyksiä suoraan. Kunnat vastaavat alueillaan mm. kaavoituksesta, maankäytöstä, liikennesuunnittelusta, energiayhtiöiden omistajaohjauksesta ja rakennusten lämmitysvalinnoista. Omien ilmastotekojensa lisäksi kunnat voivat monin tavoin edistää asukkaiden, elinkeinoelämän, maatalousyrittäjien ja muiden sidosryhmien ilmastotyötä. Kunnat toimivat paikallisen ja alueellisen ilmastotyön alustoina ja mahdollistajina, innostajina ja vauhdittajina.

Parhaimmillaan paikallinen, alueellinen ja valtakunnallinen ilmastotyö on laajan ja monimuotoisen konsortion tavoitteellista ja kunnianhimoista yhteistoimintaa, todellista joukkuepeliä. Kuntien ja maakuntien tähtäimessä on pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti hiilineutraali Suomi vuonna 2035. Monet edelläkävijäkunnat tähtäävät hiilineutraaleiksi valtakunnan tavoitetasoa nopeammin, vuoteen 2030 mennessä, edistyksellisimmät jopa vuoteen 2025 mennessä!

​

Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelma vauhdittaa kuntien ja alueiden ilmastotyötä
Runsaat 60 % suomalaisista asuu kunnissa, jotka tavoittelevat hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä, viisi vuotta ennen Suomen kansallista hiilineutraaliustavoitetta vuonna 2035. Vaikka Suomesta löytyy useita ilmastotyön edelläkävijäkunta, monet kunnat eivät ole vielä käynnistäneet omaa ilmastotyötään.

​

Ympäristöministeriön Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelma vauhdittaa paikallista ja alueellista ilmastotyötä Suomessa. Tavoitteena on, että kuntien ja maakuntien kasvihuonekaasupäästöt vähenisivät vähintään kansallisen hiilineutraali Suomi 2035 -tavoitteen mukaisesti, mahdollisimman kustannustehokkaasti ja hyväksyttävästi.

Tavoitteena on madaltaa kynnystä, jotta mahdollisimman moni uusi kunta tulisi mukaan tavoitteelliseen ja suunnitelmalliseen ilmastotyöhön. Myös edelläkävijäkunnissa kunnianhimoisten päästövähennystavoitteiden muuttuminen käytännön toimiksi vaatii tukea ja vauhdittamista. Ohjelma auttaa kuntia löytämään itselleen sopivia kansallisia ja kansainvälisiä rahoituslähteitä ilmastotyönsä vauhdittamiseen.

Ohjelman tärkeimpiä tehtäviä ovat
   •    kuntien ja alueiden ilmastotyön edistäminen ja vauhdittaminen
   •    valtion ja kuntien välisen kumppanuuden, yhteistyön ja tiedonkulun parantaminen ja voimistaminen ilmastotyön saralla
   •    paikallisten ja alueellisten ilmastoratkaisujen rahoitus
   •    parhaiden ilmastotyökalujen ja -toimintamallien levittäminen ja rahoittaminen.

​

Rahoituksen avulla otetaan käyttöön parhaita käytäntöjä ja kokeillaan uusia
Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelma tukee ja rahoittaa kuntien ja alueiden ilmastotyötä hankintojen ja valtionavustusten kautta. Suurin osa ohjelman rahoituksesta suunnataan suoraan kuntien ja alueiden omien ilmastohankkeiden avustamiseen. Lähtökohtana hankkeissa on ottaa käyttöön parhaita ilmastokäytäntöjä ja kokeilla uusia. Kuntatasolla lähikuntia kannustetaan useamman kunnan ilmastoyhteistyöhön. Aluetasolla ilmastotyötä vauhditetaan erityisesti maakuntien liittojen ja ELY-keskusten kautta.

Osa ohjelman rahoituksesta käytetään kansallisen tason hankintoihin, joiden kautta mahdollistetaan kaikkien kuntien ja alueiden ilmastotyötä. Rahoituksella kehitetään yhteisiä työkaluja, toimintamalleja, viestintämateriaaleja, tietopohjaa ja koulutuksia.